Hoe duurzaam zijn cruiseschepen: wat is hun impact op het milieu?

Cruiseschip

Cruiseschepen: al varend op de mooiste plekken belanden, met een wijntje de zonsondergang bekijken en elke dag het eten klaar hebben staan. Een bijzonder comfortabele en luxe manier van reizen, als je niet gevoelig bent voor zeeziekte. Ik was aan boord van Royal Caribbean’s Explorer of the Seas waar ik het gesprek aan ging met Mark Sibug, de Environmental Officer van het schip.

Zijn cruiseschepen Goed voor de Wereld? Helaas niet, de meeste schepen zijn op dit moment slechter voor het milieu dan vliegen. Maar, ze zijn wel Goed voor de Wereld bezig qua verbeteringen – de cruise industrie is enorm aan het veranderen. Op dat gebied is Royal Caribbean een voorbeeld voor de rest en daarom is het erg interessant om te ontdekken wat de impact precies is én wat er op dit moment, en in de toekomst, gedaan wordt om dit te verbeteren. Welkom in de wondere wereld van de cruiseschepen! 

Cruises in cijfers

In 2017 zijn er zo’n 25,8 miljoen passagiers de zee/rivier opgegaan en de verwachting is dat dit aantal in 2018 stijgt naar 27,2 miljoen. De cruise industrie heeft veelal zijn eigen gang kunnen gaan, en er is nog steeds niet altijd overal evenveel transparantie over (zoals bijvoorbeeld CO2 uitstoot per schip). Royal Caribbean is gelukkig wat transparanter: elk jaar schrijven ze een Sustainability Report. Jaarlijks heeft Royal Caribbean zo’n 5 miljoen passagiers,  varen ze naar 490 bestemmingen en ze hebben ’s werelds grootste schip: de Harmony of the Seas.

Oceans are 71% of the planet and 100% critical to our business. Conserving their health is paramount. – Royal Caribbean

Kijkend naar de feiten van het schip waar wij mee varen kom ik schokkende cijfers tegen: de Explorer of the Seas produceert elke dag zo’n 150.000 liter rioolwater, 1,7 miljoen liter grey water, 15.000 liter oily bilge water en 19 ton aan afval. Het blijkt: de schaal en impact van cruiseschepen is enorm.

Cruises & impact op het milieu

De impact van cruiseschepen op het milieu is in te delen in de volgende categorieën:

  • emissie van verbrandingsovens én emissie vanuit de motoren/generatoren
  • invloed op water (black water: het rioolwater van de passagiers & grey water: afval van douchen, schoonmaken, wassen etc)
  • oily bilge water (vervuild water door bijv. condensatie bij de motoren en andere mechanica)
  • ballast water (elk schip heeft een enorme hoeveelheid ballast water nodig voor stabiliteit, dit verzamelen ze in de ene haven en ontladen ze in een andere haven)
  • afval (plastic, glas etc)

Emissie

De Explorer of the Seas heeft zes motoren, welke met vier Exhaust Gas Cleaning Systems (EGCS), ook wel scrubbers genoemd, gefilterd worden. Hiermee wordt onder andere de zwavel uit de olie zo veel mogelijk verwijderd. Ook kunnen deze systemen andere vervuilende stoffen uit de uitlaatgassen filteren, zodat er minder fijnstof vrij komt. 

 

AEP graphic - Royal Caribbean

Diagram met Royal Caribbean’s methodes om te verbeteren. Bron: Royal Caribbean.

Advanced Emissions Purification

Sinds 2014 is er veel geïnvesteerd in Advanced Emissions Purification (AEP) systemen. Deze helpen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Ze behandelen emissie van de generatoren door middel van een ‘fine water mist‘. Als deze mist de sulfur dioxide tegenkomt veroorzaakt dat een chemische reactie die de sulfur verwijderd. Dit kun je het gemakkelijk herkennen: er komt dan geen zwarte maar witte rook uit de schoorsteen. 

Brandstof

In de komende jaren verandert er veel in regelgeving. Zo mag vanaf 2020 de hoeveelheid sulfur maximaal 0,5% zijn, wat een grote impact heeft op de brandstof die schepen gebruiken (en op de kwaliteit van scrubbers). Op dit moment gebruiken alle schepen wat ze Heavy Fuel noemen, een brandstof met 3,5 % sulfur.

In bepaalde havens is het verplicht een andere brandstof te gebruiken: Marine Gas Oil (MGO). Deze brandstof is vergelijkbaar met wat we in auto’s gebruiken en bevat veel minder sulfur dan de Heavy Fuel. Het grote nadeel? Deze brandstof is drie keer zo duur. Een vergelijking: normaliter zijn de kosten voor dit schip aan brandstof per week zo’n $350.000 dollar. Met MGO, wat ze in bijv. Alaska moeten gebruiken, zijn de kosten in 1 week meer dan 1 miljoen dollar. Voor de cruisebusiness is het (helaas) op dit moment, met die prijzen, niet haalbaar om enkel MGO te gebruiken en daarom werd er de afgelopen jaren vooral nog ingezet op scrubbers en bovengenoemde systemen.

De regelgeving heeft een positieve invloed op de cruise-industrie, die nu enorm onder de loep ligt. Veel van de nieuwe schepen zullen de nieuwe brandstof liquefied natural gas (LNG) gaan gebruiken, een duurzamer alternatief. Royal Caribbean zal dit toepassen in de nieuwe schepen (de ‘Icon class’), welke in 2022 de zee op gaan. Bijna alle andere maatschappijen zetten hier ook op in, waarbij de Duitse maatschappij AIDA de primeur  heeft: de AIDAnova is het eerste schip op LNG en heeft in augustus 2018 haar Maiden Voyage gevaren.

The combustion of natural gas generates 30% less carbon dioxide (CO2) than fuel oil and 45% less than coal, with a twofold reduction in nitrogen oxide (N0x) emissions and almost no environmentally-damaging sulphur dioxide (SO2) emissions (97% reduction)

Vanaf 2022 zal de cruise-industrie dan ook een belangrijkste verbetering gemaakt hebben en loont het om, als je een cruise wilt doen, een schip te kiezen dat op LNG vaart. Misschien dat het dan zelfs, met andere ontwikkelingen erbij, een goed alternatief voor vliegen zou kunnen worden!

Water

Zoals genoemd zijn er betreft water grofweg twee categorieën: zwart & grijs water. Royal Caribbean heeft ingezet op een Advanced Wastewater Purification (AWP) systeem om beiden onder handen te nemen. Al het water vanuit toilet, wasbak, douche en bijvoorbeeld het washok wordt hierin verzameld en gefilterd. 100% van het afvalwater wordt gebruikt. Op dit moment hebben 33 van de schepen zo’n systeem, een mooie score t.o.v. concurrenten! En goed om te weten: Er wordt nooit onbehandeld water in de oceaan gestort. 

Oily Bilge

Als het heeft geregend druipt de regen o.a. over de reddingsboten heen. Omdat de reddingsboten geolied zijn is het regenwater ook oily en kan het daarmee niet zomaar overboord worden gegooid. Dit is een van de vele voorbeelden van oily bilge water. Een ander voorbeeld is het water wat vanuit condensatie in de ruimtes met motoren ontstaat. Ook hier is een filteringsysteem voor. 

Volgens de regelgeving van de Clean Water Act mag er 15 ppm (parts per million) ontladen worden, maar Royal Caribbean streeft naar 5 ppm, of soms zelfs 1,5. Het systeem heeft verschillende fases, eindigend met een zogenoemde whitebox, waarin continu getest wordt wat de kwaliteit is en hoeveel ppm het bevat. Als het schip in rustig vaarwater is en het water heeft minder dan 5 ppm, kan het in de oceaan worden ontladen. Ook het ballast water, gebruikt om het schip te stabiliseren, wordt gefilterd en daarna ontladen.

Afval: recycling

Sinds 1996 heeft Royal Caribbean enorme stappen gemaakt op het gebied van het verminderen van afval & het recyclen. Het recyclen begint bij de kern: in het restaurant scheiden de obers de afvalstroom en in de kamers scheiden de schoonmakers dit. Alles komt terecht onderin het schip, bij de sorteertafels. Daar wordt het handmatig gecheckt zodat het op de juiste plek terecht komt. Slim is dat Royal Caribbean de medewerkers een incentive heeft gegeven: de bruikbare gerecyclede materialen (zoals glas, metaal etc) worden in bepaalde havens (zoals Sydney) verkocht. Het geld wat hiermee verdient wordt gaat terug naar de crew en hiermee worden de crewfeestjes gefinancierd.

In cijfers: een gemiddelde Amerikaan verzameld 1,95 kilo afval per dag (!), op de schepen van Royal Caribbean is het inmiddels per persoon minder dan 0,68 kilo per dag. Nou vind ik dat persoonlijk nog steeds best veel en kan het, zeker gezien de ontwikkelingen in de zero-waste movement, wat mij betreft nog wel wat minder worden. Maar: het is een goede vooruitgang.

Fun fact: Bezoekers die de afval faciliteiten via een geboekte tour bekijken zijn veelal onder de indruk. Je verwacht een vies ruikende, smerig donker hok – maar in realiteit voelt het meer als een ziekenhuis. 

Eten

Iedereen die ooit op een cruiseschip is geweest kent de enorme buffetten en diners. Ik blijf mij verbazen over de hoeveelheden eten en kan me dan ook voorstellen dat dit zorgt voor een enorme afvalstroom. Heel erg zonde, maar er is helaas geen Voedselbank in de buurt. De overschotten verdwijnen in zogenoemde pulpers, waar het vermalen wordt tot een meer handzame massa. De Explorer of the Seas heeft 21 van deze units aan boord. Vervolgens gaat het in silo’s van 5 kg waarin het zo klein mogelijk geperst wordt en het vocht er uit gaat. Dit vocht wordt doorgesluisd naar het waterfilteringsysteem en de brokken vaste voedsel mogen de zee in, om als visvoer te dienen. De vissen zijn er dol op, en blijven daardoor ook graag aan de achterkant van cruiseschepen meezwemmen om zo hun graantje mee te pikken. Er is dus ook goed nieuws 😉

Nog meer goed nieuws? Op veel schepen zijn plastic rietjes inmiddels ook verbannen (en waar nodig vervangen voor alternatieven van FSC bamboe) én gaan ze voor sustainable seafood, met MSC of ASC standaarden.

Biertje

Bij de impact van cruiseschepen denk je niet gelijk aan biertjes. Maar, op schepen wordt het behoorlijk veel gedronken (maakt niet uit op welk tijdstip, je kunt altijd wel iemand met de gele dorstlesser in zijn handen vinden). Niet gek dan ook dat Royal Caribbean samen met Heineken heeft gekeken naar de mogelijkheden. Die hebben ze gevonden door hun eigen vaatje te ontwerpen: de 100% recyclable BrewLock. Top!

Royal Caribbean’s methode

De milieuaspecten van Royal Caribbean zijn gebundeld in de volgende visie:

  • REDUCE, REUSE, RECYCLE
  • PRACTICE POLLUTION PREVENTION – Het is strikt verboden iets overboord te gooien.
  • GO ABOVE AND BEYOND COMPLIANCE (ABC)– Meer doen dan wat de regelgeving voorschrijft.
  • CONTINUOUS IMPROVEMENT – Veranderingen is de enige constante, continue innovatie wordt aangemoedigd en beloond.

Beste schip?

Volgens de Enviromental Officer is de Eagle Class, waar dit cruiseschip ook toebehoord, het meest milieuvriendelijk (tot mijn verbazing). Dit komt met name omdat er een backup systeem is voor de behandeling van water. Aangezien dit schip toen het gemaakt werd geen Advanced Waste Water System had, maar een ouder systeem, is er een goede backup voor als het systeem even niet werkt (wat nog wel eens voorkomt). Op de nieuwere cruiseschepen is dit niet het geval, waardoor er bij langere malfunctie alsnog, mits er toestemming is gegeven, ongefilterd water in de zee verdwijnt (boe!). De oudere schepen hebben dankzij dit dubbele systeem dit probleem niet.

Maar, zoals bovenstaand genoemd, in de toekomst zullen vooral de nieuwere schepen de show stelen. LNG is een gamechanger die de industrie vooruit gaat helpen!

Een ander leuk feitje betreft Explorer of the Seas is dat het al sinds 2000 een onderzoekslab heeft, in samenwerking met de Universiteit van Miami (RSMAS). Dankzij funding van Royal Caribbean’s Ocean Fund kan er via het OceanScope programma real-time data verzameld worden om klimaatverandering in kaart te brengen en te onderzoeken. Sinds die tijd zijn de onderzoeksmethodes verbeterd en geautomatiseerd onder de naam AMOS (Automated Meteorological and Oceanographic System). Op dit moment verzamelen Royal Caribbean International’s Allure of the Seas & Celebrity Cruises’ Celebrity Equinox via dit systeem data en zijn ze hiermee in al meer dan 200 academische publicaties genoemd.

Regelgeving

De cruiseschepen zijn erg afhankelijk van de regels & voorzieningen in de havens waar ze aanmeren. Elke haven kan andere regels hebben: er is geen uniform beleid. In Alaska zijn ze streng op Advanced WasteWater Treatments, in Sydney moet er Marine Fuel gebruikt worden en ga zo maar door. Environmental Officer Sibug vertelt dat in Europa de havens helaas niet erg goed zijn op het gebied van recycling: enkel Amsterdam, Barcelona & Southampton voldoen aan de eisen die RC stelt. Royal Caribbean stelt hiermee een standaard. En, soms hebben ze daar nog meer invloed op: zo gaat Sibug de komende maanden in de Filipijnen zoeken naar goede mogelijkheden hiervoor, zodat daar een goede faciliteiten komen. Op die manier kunnen ze de slechtere faciliteiten in landen als China vermijden en hebben ze meer controle op het proces. 

Wat doet een Environmental Officer?

Als een schip niet voldoet aan de regelgeving is de kapitein verantwoordelijk. In het geval van het schaden van milieuregels kan de kapitein daarvoor zelfs de gevangenis in, naast dat het bedrijf hoge boetes moet betalen. De Environmental Officer is een belangrijke adviseur die de kapitein hiervoor beschermd. Een groot deel van zijn taken ligt op het gebied van compliance: voldoen aan regelgeving. Elke dag test hij het water, beantwoord hij vragen van de crew, heeft hij contact met objectieve waarnemers en controleert hij alle processen. Sibug verteld dat hij al 16 jaar voor Royal Caribbean werkt, waarin hij zes verschillende functies heeft bekleedt. Door die ervaring, onder andere als engineer, kent hij de processen goed. Een belangrijke pro als Environmental Officer aangezien je voornamelijk ook een aansturende rol hebt. “I’m very glad to be speaking to one of our guests for a change. Normally I give out orders: do this, do that. It’s nice to have a conversation and to laugh together.”

Royal Caribbean view of future

Verder lezen?

Disclaimer

Dit artikel is zo objectief mogelijk beschreven, met informatie verzameld via jaarverslagen, sustainability reports, het ‘Getting a grip on Cruise Ship Pollution’ report van Friends of the Earth en de input van de Environmental Officer. Wij hebben zelf voor de cruise betaald en geen enkele sponsoring aangenomen. Dit is dan ook geen gesponsord artikel, maar puur geschreven vanuit een nieuwsgierigheid naar de impact van deze industrie. Hiermee zeggen wij dan ook zeker niet dat cruiseschepen Goed voor de Wereld zijn, want dat zijn ze niet.

De diagrammen en infographics in dit bericht komen uit het Sustainability Report van Royal Caribbean. De foto’s is gemaakt door Goed voor de Wereld en mag niet gekopieerd worden zonder melding.